Proces ændring? Tror ISO 9000!

I deres hast at gennemføre ændringer, undlader et par virksomheder at overveje ISO 9000. De tror at det er en teknisk standard man kan regne med og at kun visse industrier skal opfylde. Men for den dygtige, Schweiz-baserede International Standards Organization skal indtage en fremtrædende plads i virksomhedens politik og strategi, især når disse strategier indebærer procesændringer.

Højdepunkter i ISO 9000

• Mens ISO 9000 fokuserer primært på kvalitet, det gælder for alle typer af virksomheder,

• ISO 9000 hjælper organisationer uanset størrelse at opnå kvalitetsstandarder, der er blevet vedtaget af millioner af virksomheder i over 100 lande. ISO 9000-standarderne er derfor anerkendt og respekteret globalt,

• Medlemslande kommer fra 150 standard myndigheder i hele verden,

• ISO 9000 er frugten af forudgående standarder, der er blevet erstattet. Det symboliserer management kvalitetsnormer, der gælder for processer,

• De første skridt i overensstemmelse med ISO 9000 er for virksomheden at beslutte, at det skal oprette et kvalitetsstyringssystem, der opfylder kriterierne i ISO eller erstatte et gammelt system, der er ikke længere muligt. Denne mission afspejler virksomhedens ønske om at blive mere konkurrencedygtige, at tilfredsstille sine kunder, der forventer at være standard-kompatible, reducere omkostningerne og overholde statslig regulering,

• Virksomheder skal angive deres mål baseret på ISO krav og ikke ISO retningslinjer,

• Afhængigt af om du ønsker at forbedre din eksisterende kvalitet forbedring system eller starte et, fordi du ikke har fået et sted, der er visse analyser og benchmarking værktøjer du kan bruge. Folk søger rådgivning af virksomheder, der er i færd med at give sådanne værktøjer og services til at hjælpe organisationer med at opfylde ISO krav,

• Når en virksomhed opfylder ISO krav, de har brug for en uafhængig revision enhed til at se, hvis disse krav er blevet tilstrækkeligt opfyldt – selskaber i nogle kredse, disse audit kaldes registratorer,

• Når en virksomhed går revision test, virksomheden er klar til at annoncere offentligt, at det har opfyldt ISO 9000 krav. En virksomhed har mulighed for at registrere som en ISO selskab. Registrering er ikke obligatorisk.

Af interesse

Selv om den internationale Standardiseringsorganisation har eksisteret siden de tidlige 80 ‘er, ved virksomheder stadig ikke hvordan man gå om certificeringsprocessen.

Et spørgsmål, som hyppigt rejses af virksomheder, der gør ISO 9000 for første gang er hvordan man kan afgøre, om en given standard de overvejer er en ISO-standard. Svaret er fundet ved at konsultere World Standard Services Network, et netværk af offentligt tilgængelige World Wide webservere af standard organisationer rundt om i verden.

Virksomheder vil også vide, hvis der findes nogen standarder, der svarer til ISO-standarder. ISO offentliggør ikke en liste over tilsvarende standarder men ISO medlemmer beliggende i dit land kan helt sikkert give disse oplysninger.

En ISO medlem findes i mere end 100 lande. Nordamerikanske, europæiske, latinamerikanske, asiatiske og mellemøstlige lande har ISO medlemmer. For eksempel:

USA ANSI (American National Standards Institute) beliggende i Washington, DC

Forenede Kongerige BSI (britiske standarder Institution) i London

Frankrig AFNOR (L’association française de normalisering) i Paris

Kina SAC (standardisering Administration af Kina) i Beijing

Mexico DGN (Dirección General de Normas)

Hvordan standarder udvikles

Dette er et interessant spørgsmål, fordi selvom der er kun én ISO, der er talrige ISO medlemmer. Ikke dette tyder på at der kunne være endeløse debatter om standarder for hvor langvarig lobbyvirksomhed faktisk kan afspore processen?

Ikke helt.

ISO har et væld af nationale ekspert delegationer inden for teknisk udvalg. Generelt, disse udvalg mødes på regelmæssig basis for at diskutere standarder, nå til enighed, og derefter komme med en indledende aftaleudkastet.

Udkastet er sendt til alle ISO medlemmer til kommentar og stemme. Det påhviler hver ISO medlem til at indsamle feedback fra relevante organer, før de definere deres holdning til udkastet.

Hvis afstemningen er til fordel for udkastet til, er det derefter frigivet som en International Standard.

Bemærk, at omkring 15 ISO møder finder sted hver arbejdsdag rundt om i verden. Kommunikation mellem alle ISO medlemmer sker elektronisk hvor dokumenter og korrespondance der udveksles temmelig hurtigt.

I deres bog, seks Sigma installation (Elsevier Science, 2003), Adams, Gupta og Wilson peger på ligheder af ISO krav og DMAIC-rammer.

I definition fase i DMAIC eksempelvis er kravene til ISO at fastsætte parametrene generelt og dokumentation. Det betyder, at DMAIC og ISO begge nødt til at identificere vigtige forretningsprocesser, måle effektiviteten, og hvordan processer kan forvaltes og forbedret.

I fasen for forbedring kræver forfatterne siger, at DMAIC og ISO er ens i, at sidstnævnte diktat fortsat forbedring af hensyn til rentabilitet, mens seks Sigma (DMAIC) udbytterelateret forbedring.

Hvis din virksomhed planlægger at ansøge om ISO-certificering, er dine første skridt at kontakte din lokale ISO medlem for flere oplysninger. Anmode om dokumentation på ISO 9000 og dens relevante retningslinjer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *